Eerste bericht vanuit de Filipijnen!

26 september 2012 - Quezon City, Filipijnen

Hallo Allemaal,

Hier is hij dan, mijn eerste berichtje vanuit de Filipijnen. Maandagochtend zijn we rond 9 uur weggereden vanuit Ootmarsum richting Schiphol. Om half 1 ben ik door de douane gegaan, wat allemaal zonder problemen is verlopen. Eenmaal in het vliegtuig had ik een mooi plekje aan het raam! Naast mij zat een Nederlandse man en we hebben volop gekletst, het was zijn 25e keer dat hij richting de Filipijnen ging dus hij kon mij nog veel informatie geven. Helaas heb ik niet kunnen slapen in het vliegtuig, maar toch heb ik mij geen moment verveeld. Het was goed te doen! Iets later dan gepland kwam ik aan in Hong Kong, wat is dat een gigantische grote stad! De mensen zijn er erg vriendelijk, en ondanks dat ik ongeveer 10 kilo teveel handbagage had, deden ze nergens moeilijk over. Ik had vrij snel mijn gate gevonden en had zelfs nog een half uur over om even lekker uit te rusten. Vervolgens ben ik in het vliegtuig gestapt en kwam ik naast een man te zitten uit Australië. We hebben gezellig gekletst en ik vroeg hem onder andere aan welke kant van de weg de mensen rijden in de Filipijnen. Hij keek mij aan en begon te lachen, het enigste wat hij zei was: “Both sides”. Dat het inderdaad zo werkt daar zou ik snel genoeg achter komen. Rond 11.30 uur ben ik geland in Manila. Hier werd ik opgewacht door vier mensen van Bahay Aurora. We zouden nog ongeveer 2 a 3 uur moeten rijden, dit werden er  echter 5. Het verkeer is werkelijk een chaos, er rijden erg veel jeepney’s en tricycle’s (zie foto’s). En waar je normaal met z’n drieën naast elkaar rijdt, rijden ze hier met minstens vijf naast elkaar. Echt bizar! Gelukkig is Uwes een erg goede driver.

Rond vijf uur ’s middags kwam ik aan bij het kindertehuis en verzamelden de kinderen zich komend uit alle hoeken rondom de auto.Ze vroegen allemaal door elkaar wat mijn naam was en begonnen met z’n allen Stephanie te roepen. Een heel bijzonder moment! Het was inmiddels bijna etenstijd en ik kon aanschuiven bij de kinderen. We kregen een bord rijst en een gehaktballetje. De kinderen begonnen te eten met hun handen, ik heb het kort geprobeerd maar al snel kreeg ik een lepel aangereikt wat toch een stuk makkelijker ging. Daarna heb ik de kinderen een zak met ballonnen gegeven en een tennisbal met 2 schijven met klitteband. Dit was een groot succes! Ze hadden vrij snel in de gaten, dat wanneer je de lucht uit de ballon laat lopen en dat lawaai maakt! Binnen de kortste keren was het dan ook een grote herrie. Ik vond het werkelijk prachtig! Vervolgens ben ik rond 22.00 uur naar bed gegaan en heb ik de klok rond kunnen slapen ondanks de hitte en al mijn vriendjes in mijn kamer. Het stikt hier van de muggen, hagedissen en padden (minstens zo groot als een handbal!) Toen ik vanmorgen opstond waren de kinderen al naar school vertrokken. Het schijnt dat ze hier om 04.00 uur gewekt worden en rond 06.00 uur naar school gaan. Pfff dat zal voor mij nog wel even omschakelen zijn! Vervolgens ben ik samen met Uwes naar het ziekenhuis gegaan waar zijn broer ligt en gingen we inkopen doen in de supermarkt.We reden in een handgemaakte Jeep (zie foto) en krioelden door het verkeer Ik heb mij echter geen moment onveilig gevoeld! Het ziekenhuis(je) was erg armoedig en je keek zo bij de Emergency Room naar binnen. Hier lag een vrouw waarbij ze een infuus aan het prikken waren en nog geen meter verderop stond een man met een drilboor om de vloertegels te verwijderen met alle stof vandien. Echt bizar! Vervolgens heeft Uwes me zijn huis laten zien en werd ik (ook door alle buren) hartelijk ontvangen. Het zijn allemaal donkere huisjes met veel katten en honden die in en uit lopen. Ze hebben veel foto’s aan de muren hangen die ze mij met trots hebben laten zien. Wat een geweldig lieve mensen! Daarna zijn we doorgereden naar de supermarkt. Hier stond bij de ingang een bewaker met een groot geweer in zijn hand. Ik moest even slikken, maar hij zei erg vriendelijk gedag. De supermarkt viel mij erg mee, hij was er groot, met veel keus en het was er schoon binnen. Ik heb 3 tassen met eten gekocht en 10 liter water voor nog geen 12 euro. Best raar eigenlijk… Toen we weer thuis kwamen stonden de kinderen klaar om weer naar school te gaan, nadat ze een warme maaltijd hadden gehad bij het kindertehuis. Ik heb ze uitgezwaaid en heb vervolgens wat tijd voor mezelf genomen om onder andere jullie op de hoogte te kunnen houden! Ik hoop dat jullie zo een klein beetje een beeld hebben kunnen krijgen van wat ik de afgelopen dagen heb beleefd.

Heel veel liefs Stephanie

1. Eline:
    26 september 2012
    Wow steef! dat ziet er echt super gaaf uit:D! Zwaar jaloers hiero! Heb je de handbal-pad nog op de foto gezet! Die wil ik natuurlijk nog wel even zien!

Xx
  2. Evelyn:
    Haa Stiwi,
    Wat een spannend verhaal!
    Fijn dat je goed over bent gekomen!!
    Heel veel succes! Liefs Eef
  3. Anouk:
    26 september 2012
    Wat ziet het er mooi uit daar! Echt supergroen en wat leuk al die reptielen:D.. hier is t weer vreselijk koud en kil.. bah zou zo met je ruilen! Heel benieuwd naar je komende verhalen en gebeurtenissen! Ik hou je op de hoogte als hier iets boeiends gebeurd! Heb vandaag de sleutels opgehaald van ons nieuwe huisje en volgende week gaan we schilderen! Xx heel veel succes en plezier nog!
  4. Agnes:
    Hoi Stephanie
    Wat een mooi duidelijk verhaal, ik heb er bijna beeld bij.
    Fijn dat de reis goed verlopen is en dat je zo geniet. Het zal inderdaad wel even een omschakeling zijn, zo vroeg uit je nest, maar je zal vast wel snel wennen. Vooral als je ziet dat het de kinderen goed doet.
    Ik hoop snel weer wat van je te lezen.

liefs Agnes
  5. Mama:
    Lieve..lieve meid,
    Wat fijn dat het zo goed gaat met je! Gelukkig hebben we goed contact en kunnen regelmatig bijkletsen...zoals we gewend waren! Kanjer, ik ben de trotste moeder van Siepelstad.... en omstreken. Geniet ervan en pas goed op jezelf.
    Dikke knuffel en alle liefs,
    Mama
  6. Herman:
    26 september 2012
    Geweldig te horen dat je een voorspoedige reis hebt gehad, een warme ontvangst mocht genieten en dat de klik er meteen was. Mooi en helder verhaal. Erg benieuwd naar het vervolg. Blijf je met interesse volgen!
  7. Sharon Koning:
    26 september 2012
    Hoi Stephanie!! Leuk om te horen dat je het naar je zin hebt! Die handgemaakte jeep haha, geweldig! Alleen die vriendjes op je kamer... Brrr! Nou de eerste indrukken zijn goed dus het zal vast erg leuk worden. Geniet ervan!! Liefs
  8. Gerda van Olffen:
    26 september 2012
    Fantastisch Stephanie, wat schrijf je het beeldend en mooi Een genot om te lezen! Mooi hè, dat Aziatische leven!!! Super ik geniet dubbel mee. Vlg mij zijn jouw "hagedisvriendjes"in je slaapkamer gekko's, die zijn op jacht naar de muggen!mooi meegenomen toch!Je ligt lekker onder je klamboe zag ik! Fijn gevoel hè.!
  9. Ans Bruns:
    Hoi Stephanie.
    Fijn dat je goed aangekomen bent en dat je al heel wat gezien hebt, je zult nog wel even moeten wennen, maar dat lukt jou wel.
    Heel veel plz. en geniet van je tijd daar.
  10. Stefanie:
    27 september 2012
    Heee meiss!! Kad je al gewhats appt! Maar nu ook nog f een berichtje vanaf hier.. Deze site op mijn mobiel bezoeken lukte nie goed! Wat een super mooi reisverhaal, erg leuk om te lezen. En wat heb je al veel gezien en meegemaakt in die paar daagjes! Wel veilig dat je onder een klamboe slaapt, handig met al die vriendjes :-P.. Ik spreek je gauw op skype!

Veel liefs van Stefanie.
  11. Irina:
    27 september 2012
    Hey meid!!! Wat goed van je!
    Indrukwekkend verhaal :) Knap dat je dat doet...
    Succes!
  12. Anja Mensink:
    Hai Steef
    Wat een prachtig verslag en fijn dat je zo enthousiast verteld krijg er bijna zin in om er zelf naar toe te gaan. Maar ja, mijn man vliegt niet en om eerlijk te zijn vind ik die dieren op je kamer doodeng. Pas goed op jezelf en geniet ervan.
    Groetjes Anja
  13. Marian:
    28 september 2012
    Ik heb je eerste verhaal gelezen, en dat zal zeker niet de laatste zijn. Wat een geweldige ervaring. Pas goed op jezelf.
    Liefs Marian (handbalvriendin van je moeder)
  14. Jose:
    29 september 2012
    Hoi Stephanie.

Helemaal super dat je reis en alles eromheen goed is gegaan.
    Leuk om te lezen en leuke foto's.Kletsen is voor mij makkelijker dan de computer,maar het lukt en is leuk om je zo te volgen. Jan en de kids kijken hier ook mee. Stephanie veel werkplezier en alle goeds.

groetjes Jose
  15. Riet:
    Hallo Stephanie,

Wat geweldig dat je de stap hebt genomen en goed bent aangekomen. Fijn om te lezen dat de eerste dagen zijn bevallen. Groeten uit Siepelstad. Ik hou je site in de gaten en vind het leuk om de verhalen te lezen!

Groeten Riet
  16. Mama:
    30 september 2012
    Hoi. ik heb met de kinderen gepraat .
    ik heb gezien waar de kinderen allemaal konden speelen.
    en gezien hoe de kinderen daar speelden.
    en de gezichten gezien van de kinderen hoe ze het vonden om zien in nederland.
    en je kon zien dat ze mij lief vonden.
    en je kon zien dat ze stephanie heel erg supper lief vonden.
    en het heel erg zuper mooi !!!! en leuk mij te zien .
    ik heb met stephanie geskyped en toen ik aan het skypen was met stephanie liepen alle kinderen stephanie echt heelle tijt achter naa om mij te kunnen zien.groetjes van marieke
  17. Maria Schurink:
    Dag buurmeisje,
    Wat leuk dat je al zo'n uitgebreid verslag hebt gemaakt. En wat heb je al ontzettend veel indrukken opgedaan in die korte tijd!
    Mooi om je zo te kunnen volgen en dat blijven we zeker doen.
    Maak er een mooie tijd van en geniet.
    Maria
  18. Sabine Brus:
    3 oktober 2012
    Hoi Stephanie,
    Wat een geweldige verslagen en wat fijn dat je het zo goed met je gaat. Ook erg leuke huisdieren :-) Geniet ervan!!
    Groetjes Sabine