Kerst!

23 december 2012 - Baras, Filipijnen

Hallo Allemaal!

Hier even een kort berichtje vanuit de Filippijnen! Hoe is het met jullie? Druk met de voorbereidingen voor de feestdagen? Serious Request nog bezocht? Moet eerlijk zeggen dat ik het jammer vind om dat te moeten missen. Ik probeer vanuit hier ook een beetje bij te blijven en de sfeer ziet er echt prachtig uit!

Wij hebben hier gisteren de Christmasparty gehad met iedereen van de Foundation. Het was super gezellig! Samen met alle kinderen en staff zijn we al weken bezig geweest met de voorbereidingen.

Het programma bestond uit verschillende spelletjes zoals de paperdance ( één kind en iemand van de staff samen dansen op een stuk krantenpapier wat steeds dubbelgevouwen wordt ), de cotton race ( het opsnuiven van een stuk watten en dat vervolgens zonder je handen te gebruiken in een bak enkele meters verderop brengen en voor de kleine kids onder andere dat ze een lepel met ijs vast moesten houden voor hun mond maar het niet op mochten eten. Degene die het langst naar zijn druppelende lepel kon kijken zonder er van te snoepen en dus de meeste discipline heeft won. Ik moet zeggen dat ik dit toch wel een heel aandoenlijk spel vond om te zien, maar gelukkig kon iedereen er hard om lachen en werden ze flink aangemoedigd door de anderen. Daarnaast waren er ook nog verschillende optredens zoals dansacts, sommigen zongen een liedje, anderen speelden op de gitaar en aan het eind van de avond werd er nog een circusact opgevoerd. Al met al een geslaagde dag!

Echter ging de volgende dag de wekker al weer om 03.30 uur. Het is hier de gewoonte om voor kerstmis 9 dagen lang de kerkmis om 4.00 uur bij te wonen. Iedereen loopt dan richting de kerk waar buiten de mis plaats vind. De kerk en alles eromheen is mooi versierd met verlichting en er komen vele mensen op af wat een knus gevoel geeft! Ondanks dat ik er niet veel van kan verstaan komt het gemoedelijk op mij over. Het oogt veel minder formeel dan in Nederland. Aan het einde van de mis wordt er vuurwerk afgestoken en staat er een blaaskapel bij de uitgang. De eerste keer schrok ik me echt rot van het vuurwerk en die trommels die ineens begonnen te spelen. Op de weg terug zitten er vele mensen langs de weg die van allerlei etenswaren verkopen, waaronder verschillende soorten rijstcake, zowel warm als koud. Het klonk niet echt smakelijk voor mij in het begin maar ik moet zeggen dat het echt heerlijk is!

Daarnaast wil ik jullie allemaal HELE FIJNE KERSTDAGEN WENSEN EN EEN GELUKKIG 2013 !!!! Ik ben erg benieuwd hoe men hier Kerstmis en Oud & Nieuw viert en zal jullie daar in een volgend verslagje over vertellen.

Heel veel liefs vanuit de warme Filippijnen,

Stephanie

1. Evelyn:
    Haaa stiwi,
    Wat een leuk verslag weer!
    Hier is het prima! Gisteren naar enschede geweest! Wat een feest daar! Ik wens je daar hele fijne feestdagen!
    Liefs Evelyn
  2. Ans Bruns:
    Hoi Stephanie,

Fijne feestdagen, dat gaat wel lukken zo te horen en jij doet daar genoeg, dus doen wij het hier voor SR.

Groetjes Toon Ans en Lieke
  3. Anouk:
    23 december 2012
    Lieve Steph!! Wat ben je al lekker bruin geworden! En wat een paradijs is het daar.. toch heel anders dan het deprimerende regenachtige Nederland.. wij gaan morgen naar de eindshow van Serious Request!! Zin in! Dat halohalo ziet er wel lekker uit moet ik zeggen, maar dat vieze slijmerige inktvisachtige goedje zou ik niet hebben gegeten denk ik :P.. hier alles goed verder! Heb geen nieuws geloof ik .. mis je lieve meid! En tot gauw!! Dikke kus en hele fijne kerstdagen.. xxx!!
  4. Agnes:
    Lieve Stephanie
    Het blijft fijn om te lezen, dat het zo goed gaat en dat je zo geniet. Ik moet zeggen dat ik het wel vroeg vind dat je er dan al uit moet voor de kerk. Knap dat je dat ook allemaal doet.
    Hele fijne kerstdagen en een goede jaar wisseling.
    liefs Agnes
  5. Rianne van Benthem-Meijer:
    Hoi Stephanie,
    Ik geloof dat je erg geniet van je trip en als ik je foto's en verslagen zie en lees dan weet ik ook wel waarom. Wat is het daar ontzettend mooi. Wens jou mooie Kerstdagen en een gelukkig en gezond 2013!!!!
  6. Mama:
    23 december 2012
    Hoi meisje, ik weet en zie dat je zo ver van hier (ook) geniet van deze bijzondere feestdagen maar we missen je hier unmeunig. Natuurlijk wil ik niets anders dat je alles samen met al die lieve kinderen en leiding beleeft maar .....
    Wat betreft Serious Request, ja we volgen het (bijna) de hele dag en hebben echt diep respect voor die jongens, maar zeker ook voor jou! Pas goed op jezelf en zorg dat je gauw weer helemaal gezond bent, Dikke kus mama
  7. Anja Mensink:
    24 december 2012
    Hoi Stephanie
    Ik hoop dat je weer bent opgeknapt, wel even schrikken toch maar ik hoor van je mams dat het nu veel beter gaat. Ik wens je hele fijne kerstdagen en dat je maar veel mooie indrukken op mag doen. Voor het nieuwe jaar alle goeds gewenst, geniet er van.
    Heel veel groetjes Anja Mensink
  8. Betsy Hodes-Fox:
    7 januari 2013
    Wat een verhaal zeg en wat mooi .Ga dit mooie en goede verhaal VERKOPEN als reisverhaal aan een krant.Kun je misschien weer gaan.
    Al ken ik je niet maar kom goed en heelhuids weer thuis. nog even :
    Je hebt een pracht stijl van schrijven heerlijk .